Bart Eysink Smeets wint de tweede editie van de Symbio Kunstprijs met ‘De Keuken en het Tij’

Stichting Symbio maakte op 24 mei 2023 bekend dat Bart Eysink de winnaar is van de kunstprijs met zijn ontwerp ‘ De Keuken en het Tij’, dat in 2024 wordt gepresenteerd op het Oerol festival.

Sinds 2021 organiseert Stichting Symbio in nauwe samenwerking met het Oerol Festival, een betekenisvolle jaarlijkse kunstprijs. Beeldende kunst als krachtige motivator om positieve verandering teweeg te brengen voor een duurzame planeet.

Bart Eysink-Smeets is o.a. bekend van ‘Bart en de steen die naar huis ging’, ‘Steenland’, ‘Super Green Series 1’. ‘De ‘Keuken en het Tij’ is tegelijkertijd een performance én een installatie. De moderne keuken, in strijd met een simpel maar onontkoombaar natuurfenomeen: eb en vloed.

De maatschappelijke rol van kunst

Er is een belangrijke rol weggelegd voor kunst in de maatschappij: kunst confronteert, kunst kan wakker schudden en mensen aanzetten hun houding of manier van handelen te veranderen.

De Symbio Kunstprijs is bedoeld voor kunstenaars uit alle disciplines die zich in hun werk bezighouden met de missie van de stichting: het in gang zetten van positieve verandering om de balans tussen mens en natuur te herstellen.

De mate van impact van het kunstwerk en de relatie met de omgeving zijn belangrijke beoordelingscriteria voor het toekennen van de prijs.

Samenwerking Stichting Symbio en Oerol

Voor Stichting Symbio is de keuze voor de samenwerking met Oerol evident en een mooie match. Op Oerol komen elk jaar natuur, mens en kunst samen. “Beide staan we voor een duurzame samenleving en erkennen we de kracht van kunst. Het is fantastisch dat we de kunstprijs samen met Oerol organiseren en in deze prachtige natuur een podium creëren voor het winnende kunstwerk“, aldus voorzitter Gemma Reuten.

De Vakjury

De inzendingen van de 2e editie van de Symbio Kunstprijs is beoordeeld door een vakjury. Deze bestond dit jaar uit: Marin de Boer (creative producer Expedition program Oerol), Zoro Feigl (beeldend kunstenaar), Judith Spijksma (conservator Moderne Kunst Fries Museum), Jan Pieter Ekker (chef kunst Het Parool) en, namens Stichting Symbio, Hein de Graaf (beeldend kunstenaar) en Gemma Reuten (voorzitter). Coördinator van de Symbio Kunstprijs is Marijke Tiemersma (Hollandse Luchten).

124 2e winnaar Kunstprijs

Bart Eysink Smeets wint met 'De Keuken en het Tij'