Start open call

Symbio Kunstprijs 2023 - OPEN CALL GESLOTEN

Symbio Kunstprijs button ENG.png

Op deze pagina vind je alle informatie over de Symbio Kunstprijs 2023. De open call is reeds gesloten, je kunt dus niet meer inzenden

Stichting Symbio nodigt beeldend kunstenaars uit tot het insturen van een ontwerp waarbij de koppeling met de focusgebieden van de stichting én de mate van impact van het kunstwerk belangrijke beoordelingscriteria zijn. Lees hier alles over de stichting >

Symbio referentie kunstinstallatie 1_lr.jpg

Voor wie

De Symbio Kunstprijs is bedoeld voor talentvolle kunstenaars in Nederland die zich in hun werk bezighouden met een van de drie focusgebieden van de stichting:

1. Transitie naar duurzame energie

2. Overgang naar een circulaire economie

3. Verandering van ons voedselsysteem naar een eet- en drinkpatroon zonder dierenleed

Het ontwerp van het kunstwerk of kunstproject is niet gebonden aan een specifiek medium. Het werk is niet persé een blijvend object. We richten deze uitnodiging nadrukkelijk aan kunstenaars uit verschillende beeldende kunst- en ontwerpdisciplines. Bij het realisatie- en productieproces van het werk staat duurzaamheid, circulariteit en mate van reversibiliteit voorop.

Oerol Festival Terschelling

De stichting werkt nauw samen met Stichting Oerol. Het winnende ontwerp wordt gepresenteerd tijdens het Oerol Festival wat elk jaar plaatsvindt op Terschelling. Bij de beoordeling van de inzendingen wordt meegenomen hoe en in welke mate het ontwerp zich verhoudt tot deze bijzondere plek.

Geldbedrag

De prijs bestaat uit twee geldbedragen: een bedrag van € 7.500, - als kunstenaarshonorarium en een bedrag van maximaal
€ 15.000, - voor de realisatie van het kunstwerk
, inclusief btw. De locatie en moment en tijdsduur van het te realiseren kunstwerk of -project valt onder de verantwoordelijkheid van Stichting Symbio. Bij het projectplan dient een begroting te worden ingediend waarin zowel productiekosten als het kunstenaarshonorarium zijn opgenomen. Zie verder onder voorwaarden.

Communicatie rondom de prijs
De organisatie van de Symbio Kunstprijs verzorgt de benodigde PR bij de uitreiking van de prijs. Daarbij kan gedacht worden een korte presentatie van het kunstproject door de inzenders tijdens de uitreiking, presentatie van een korte film over het project, foto’s of film ter visuele ondersteuning op bijvoorbeeld de website en social media of perscontacten rondom de prijs.

Professionele begeleiding

De ontwerper van het winnende kunstwerk wordt gedurende het realisatieproces door Stichting Symbio en Oerol Festival inhoudelijk, artistiek en productioneel begeleid.

Inzendingen

De inzendtermijn is reeds gesloten. Houd de site en onze socials in de gaten als je mee wilt doen aan de volgende editie!

Meer informatie

Wil je contact over de Symbio Kunstprijs, mail dan met Marijke (coördinator) marijke@stichtingsymbio.nu.

Details kunstprijs 2023

Voorwaarden en criteria die golden voor deze editie

Voorwaarden en criteria

1. Je schrijft je in via het volledig ingevulde formulier en stuurt deze uiterlijk 1 maart 2023 in.

2. Je volgt een masteropleiding beeldende kunst in Nederland, of hebt deze afgerond.

3. Je maakt veelbelovend werk van hoge kwaliteit en dat komt tot uitdrukking in oorspronkelijkheid, zeggingskracht en vakmanschap.

4. Je weet je (conceptuele) uitgangspunten op overtuigende en passende wijze tot uitdrukking te brengen, zowel in vorm, materiaal als techniek.

5. In je ontwerp maak je duidelijk welke van de drie focusgebieden van stichting Symbio de inspiratie is voor je ontwerp.

Selectieprocedure

Op basis van bovenstaande criteria en voorwaarden kiest de jury uit de inzendingen het winnende ontwerp dat voldoet aan de voorwaarden en de criteria. Naast het winnende ontwerp kiest de jury maximaal twee ontwerpen die een eervolle vermelding verdienen.

Ontbindingsclausule

Wanneer de winnaar van de Symbio kunstprijs zich niet houdt aan de vooraf gestelde voorwaarden, zich zonder duidelijke reden niet houdt aan productieafspraken, planning en begrotingen, kan de organisatie van de prijs het geldbedragen geheel of gedeeltelijk terugvorderen. Inzending voor de Symbio Kunstprijs betekent dat je akkoord gaat met deze ontbindingsclausule.

PR en communicatie rondom de deelname.
Inzending voor de Symbio Kunstprijs betekent dat partijen akkoord gaan met de communicatie voorafgaand aan, tijdens en na de prijsuitreiking.