Symbio Kunstprijs

Er is een belangrijke rol weggelegd voor kunst in de maatschappij:
kunst confronteert, kunst kan wakker schudden en kan mensen aanzetten hun houding of manier van handelen te veranderen.

Elk jaar stelt Stichting Symbio een kunstprijs beschikbaar om bewustwording te stimuleren rondom de negatieve impact van de mens op aarde. Beeldende kunst stimuleert om te reflecteren en commentaar te geven op de huidige maatschappij: kunst als krachtige motivator om positieve verandering teweeg te brengen.

De Symbio Kunstprijs is bedoeld voor beeldend kunstenaars die zich bewust zijn van de urgentie van de focusgebieden van Stichting Symbio en die met hun werk daar een steentje aan bij willen dragen. De stichting nodigt hen uit tot het indienen van een ontwerp waarbij de impact van het kunstwerk op de kijker een van de belangrijkste beoordelingscriteria is.

Kunstenaars uit alle beeldende kunst- en ontwerpdisciplines kunnen deelnemen. Een van de belangrijkste criteria bij de beoordeling door de vakjury van de inzendingen is duurzaamheid van de gebruikte materialen en mate van reversibiliteit van het ontwerp en het realisatieproces ervan.

Samenwerking met Oerol

Symbio werkt nauw samen met de organisatie van het Oerol Festival dat ieder jaar in juni op Terschelling plaatsvindt. Het winnende ontwerp wordt opgenomen in een van de kunstexpedities tijdens het festival.
Bij de beoordeling van de inzendingen wordt meegenomen hoe het ontwerp zich verhoudt tot deze bijzondere locatie.

oerol-logo-ZW.jpeg

Geldbedrag

De prijs bestaat uit twee geldbedragen: een bedrag van €7.500* als kunstenaarshonorarium en een bedrag van maximaal €15.000 voor de realisatie van het kunstwerk. De locatie en moment/tijdsduur van het te realiseren kunstwerk/project valt onder de verantwoordelijkheid van Stichting Symbio. Bij het projectplan dient een begroting te worden ingediend waarin zowel productiekosten als het kunstenaarshonorarium zijn opgenomen. Meer details zijn te vinden onder de voorwaarden.
*Let op: alle bedragen zijn inclusief BTW.

WhatsApp Image 2023-05-12 at 14.41_edited.jpg

Bart Eysink Smeets wint tweede editie van de Symbio Kunstprijs met ‘De Keuken en het Tij’.

Op donderdag 11 mei 2023 werd de tweede Symbio Kunstprijs uitgereikt aan Bart in zijn atelier in Zaandam. Dit hele speciale kunstwerk zal te zien zijn tijdens het Oerol Festival 2024 op Terschelling.

'The Descent' van Tamar Blom

In juni 2023 was het inspirerende kunstwerk van Tamar te zien op Oerol Festival. Hij won vorig jaar de eerste editie van de Symbio Kunstprijs.

Tamar Blom research plek Terschelling_mei23_edited.jpg
Symbio_grafische elementen_background cirkels_horizontal.png

Symbio Kunstprijs 2023 - Open call gesloten

De open call is inmiddels gesloten voor de 2023 editie van de kunstprijs.

​

De Symbio Kunstprijs is bedoeld voor talentvolle beeldend kunstenaars die zich bewust zijn van de urgentie van de focusgebieden van Stichting Symbio en die met hun werk daar een steentje aan bij willen dragen. Aanmeldingen voor de volgende editie kunnen in 2024 weer worden ingestuurd. Houd onze socials in de gaten voor de details!

​

Heb je een specifieke vraag over de Symbio Kunstprijs? Neem dan contact op met projectcoördinator Marijke Tiemersma via 06 - 51 36 67 09 of marijke@stichtingsymbio.nu.

Symbio referentie kunstinstallatie 2_lr.jpg