Start open call

Dol op Dier
Symbio Kunst op Reis 2024

In deze Kunst op Reis expositie onderstreept kunstenaar Bart Eysink Smeets in vijf beelden de hysterische tegenstrijdigheid van onze relatie met dieren in ons dagelijks leven. Dieren zijn een groot onderdeel van onze collectieve beeldtaal. Spaarvarkens, kreeften-carnavalskostuums, koeienkinderfeestjes.

We worden vrolijk van dieren. Dit staat in schril contrast met de andere functie van dieren in ons dagelijks leven: de 1,5 miljoen dieren die dagelijks in Nederland worden gedood voor onze consumptie in de intensieve veehouderij.

Bekijk hier het tourschema van de expositie >

"Wat ik merk is dat het product van vlees of vis heel erg is losgehaald van de daadwerkelijke dieren.

In mijn werk gebruik ik veel humor om mensen op de absurditeit van het alledaagse te wijzen, zoals onze relatie met dieren."

Mini-Bordbuster_Bart.jpg

Over Bart Eysink Smeets

Bart Eysink Smeets laat in zijn werk dagelijkse gewoontes zien waar we normaliter niet bij stil staan. Hij doet dat met veel humor. Hij studeerde aan de Design Academy in Eindhoven waar hij zijn werk verbreedde van visual design naar verhalenverteller. Na zijn afstuderen in 2012 begon hij bij het reclamebureau KesselsKramer, bekend van spraakmakende out-of-the-box campagnes. In 2017 besloot Eysink Smeets zich volledig te richten op het kunstenaarschap.

Bart is als kunstenaar en artiest onder andere bekend van ‘Bart en de steen die naar huis ging’, ‘Steenland’ en ‘Super Green Series 1’. In 2023 won hij de Kunstprijs van Stichting Symbio, met zijn ontwerp ‘De Keuken en het Tij’. Een performance én installatie tegelijkertijd. De moderne keuken, in strijd met een simpel maar onontkoombaar natuurfenomeen: eb en vloed. ‘De Keuken en het Tij’ is te zien in juni 2024 tijdens Oerol op Terschelling.

Laat je inspireren in de openbare ruimte
Het doel van Symbio Kunst op Reis

Kunst op Reis is een jaarlijks project van Stichting Symbio dat kunst letterlijk de straat op brengt. In dit unieke initiatief worden vijf imposante abri's omgetoverd tot levende kunstexposities, reizend door verschillende steden in Nederland. Deze markante werken vinden hun podium op openbare plekken in de stad, toegankelijk voor iedereen die voorbij loopt of fietst.

Kunst op Reis heeft als doel om kunst op een laagdrempelige manier naar mensen te brengen. Ook naar voorbijgangers die niet snel in aanraking komen met kunst. De kunstwerken dienen als inspiratiebron en bewustwordingsmiddel in het dagelijks leven, waarbij nieuwe perspectieven worden aangewakkerd en de verbeelding wordt geprikkeld.

De onderwerpen van de tentoonstellingen zijn altijd gerelateerd aan de doelstelling van de stichting: positieve verandering voor een duurzame planeet. In de editie van 2024 staat de eiwittransitie centraal, in volgende exposities kunnen de andere transities ook aan bod komen. De transitie naar een circulaire economie en de energietransitie.

Kortom, Symbio Kunst op Reis is niet alleen een visueel spektakel in de openbare ruimte, maar ook een krachtig middel om bewustwording te stimuleren en positieve verandering te omarmen. Stap binnen in de wereld van creatieve makers en ontdek kunst als bron van inspiratie voor een duurzamere toekomst.

Tourschema
Dol op Dier | Symbio Kunst op Reis 2024

Tourschema KoR '24

Amsterdam
1 maart - 14 maart
IJpromenade, naast de A'dam Toren en het Eye.

Rotterdam
14 maart - 28 maart