Het verminderen van de vleesconsumptie is misschien wel de snelste manier om een positieve impact te maken op de klimaatverandering. Naast dat het beter is voor de gezondheid en dierenleed vermindert. Het is zorgwekkend dat de overheid niet tegen haar burgers durft te zeggen dat minder vlees eten een goed idee is. Daar zit zeer waarschijnlijk een lobby achter. Mede dankzij de bijdrage van Stichting Symbio voert Wakker Dier momenteel een beroepszaak om de onderste steen boven te krijgen. Het doel: transparantie Vier op de tien Nederlanders wil minder vlees eten en dit aantal groeit. Bedrijven springen hier innovatief op in met vleesvervangers en vegetarische alternatieven. De media berichten meer dan ooit over de voordelen van minder vlees en toch daalt de vleesconsumptie niet of nauwelijks. Vorig jaar openbaarde Wakker Dier dat de overheid het onderwerp ‘minder vlees’ actief uit de klimaatcampagne ‘Iedereen doet wat’ schrapte. Het zou ’te controversieel’ zijn. Wakker Dier laat het hier niet bij en wil weten waarom vleesvermindering uit de campagne werd geschrapt. De overheid op het matje Door interne overheidsdocumenten openbaar te maken wil Wakker Dier laten zien dat de overheid verandering tegenhoudt en erachter komen wie er verantwoordelijk is voor de besluiten om vleesconsumptie uit de klimaatcampagne te schrappen en op die manier binnen de norm te houden. Zo zet Wakker Dier de overheid onder druk om kleur te bekennen, zodat zij de nood tot vermindering van vleesconsumptie uitspreekt en aanjaagt, in plaats van tegenwerkt. Tot nog toe is slechts een deel van de opgevraagde documenten geleverd waarvan veel tekst zwart is gelakt. De stappen in 2022 Om meer informatie openbaar te krijgen, loopt het beroep momenteel bij de rechtbank. Dit is een langdurig proces; het beroep wordt op zijn vroegst voorjaar 2022 in behandeling genomen door de rechter. Op de zitting zal dan geprobeerd worden om tot overeenstemming te komen welke documenten nog geleverd moeten worden en welke termijn de overheid daarvoor krijgt. Het duurt dus zeker tot de zomer van 2022 voor er nieuwe documenten vrijkomen, maar mogelijk nog langer. Vermindering vleesconsumptie is belangrijk Stichting Symbio ziet het spoedig matigen (en mogelijk uiteindelijk geheel stoppen) van het eten van dieren als essentieel om de klimaatdoelen te halen. Het industrieel op grote schaal slachten van dieren voor consumptie is eigenlijk niet uit te leggen. Niet nu en zeker niet richting toekomstige generaties.

118 Wakker Dier

Een aanklacht tegen de vleeslobby

Beroepszaak Wakker Dier tegen overheid